BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
Képes összefoglaló
EFOP-3.3.6-17-2017-00015
Természettudományos élménypedagógiai programkínálat és
természettudományos élményközpontok fejlesztése.
A projekt címe:
Természettudományos Tudástár és Természettudományos Élményközpont
A támogatás összege: 498.742.604 Ft, 100% intenzitás
Várható befejezés: 2021.02.28. (+ 5 hónap)
Kedvezményezett:
Bács-Kiskun Megyei TIT és
Kecskemét Megyei jogú Város
Önkormányzata
A
projekt
megvalósításához
szükséges
átépítéseket,
felújításokat,
és
az
esz
-
kö
zök,
bútorok
és
a
személy
szállítás
köz
beszerzésének,
megvásárlásának
meg
valósításához
1
év
állt
ren
delke
zé
-
sünkre,
mely
munkálatokat
2017.
no
-
vember
1-től,
2018.
november
1-ig,
kel
lett elvégeznünk, befejeznünk.
A
projekt
megvalósítására
összesen:
498.742.604
Ft
állt
rendelkezésünkre,
melyből
kb.
150.000.000
Ft-ot
köl
töt
-
tünk
a
felújításokra
és
az
eszközök
meg
vásárlására.
Ez
idő
alatt
a
tan
a
-
nya
gokat
tovább
fejlesztettük
és
az
esz
közparkhoz igazítottuk.
A
projektbe
bevolt
célcsoport
a
8-18
é
ves
korosztály,
mely
az
általános
is
kola
valamennyi
évfolyamát
érin
-
tet
te.
Részt
vettek
foglalkozásainkon
1.
és
2.
évfolyamos
tanulók
is,
de
szá
muk nem volt jelentős.
Szerződéses
partnereink
voltak
a
pá
lyá
zat
benyújtásának
idő
pil
la
na
tá
-
ban
13
kecskeméti,
és
13
vidéki
is
-
ko
la.
A
rendkívüli
érdeklődésre
te
kin
-
tet
tel
menetközben
3
új
iskola
is
be
-
kap
csolódott
a
programba.
(Jelen
lé
-
tük
a
költségeket
nem
növelte,
de
a
TIT Élményközpont
2017. november 1. - 2021. július 31.
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
pro
jekt
szolgáltatásaiba
több
részt
-
ve
vő kapcsolódhatott be.)
A
résztvevők
összlétszáma
a
projekt
ideje
alatt
összesen
10.003
fő
volt.
A
látogatók
összlétszáma
a
jelenléti
íveken
a
projekt
ideje
alatt
23.736
fő
volt,
mely
létszámba
az
ismétlődő
részt
vevők is szerepelnek.
EFOP 3.3.6.-17-2017-00015
Teljesen
é
letszerűnek
tartottuk,
hogy
voltak
olyan
részt
vevők,
a
kik
egy
adott
téma
valamennyi
előadását
meg
hall
gat
ták.
A
60
fős
tanári
kar,
amely
a
kísérő
tanárokat
is
az
ön
-
kén
teseket,
az
egyetemi
hallgatókat
is
tartalmazta,
az
alábbi szakmai összetételű volt:
•
Általános
és
középiskolai
természettudományi
sza
-
kos tanár (kb. egyenlő arányban),
•
Egyetemi (műszaki-természettudományi) oktató,
•
Környezetvédelmi tanár-szakember,
•
Bűnügyi technikai tanár-szakember,
•
Járműtechnikai szakember, járműépítő,
•
Tudománytörténeti szakember,
•
Aviatikai szakember (vadászrepülő pilóta),
•
Robotikához értő szakember
•
Csillagász szakember
A
projekt
célkitűzéseinek
megvalósításához,
más
szó
-
val
a
szolgáltatás
nyújtásának
megkezdéséhez
2018
no
vember
1-én
fogtunk
hozzá.
A
közbeszerzési
eljárás
el
húzódása,
a
megvásárolt
termékek
gyártásának
i
de
-
je
egyes
esetékeben
ennél
a
dátumnál
később
kez
dő
-
dött
meg,
de
a
programok
zöme
már
decemberben
meg
kezdődhetett.
Az
eszközök
egy
részének
megérkezését
azzal
tudtuk
áthidalni,
hogy
a
projekt
keretében
megvásároltuk
a
MO
ZAIK
kiadó
legfontosabb
szoftvereit,
digitális
ta
na
-
nya
gait,
melyek
kompatibilisek
voltak
a
digitális
táblák
tu
dásával,
így
mindenki
előre
megtervezhette
a
fog
lal
-
ko
zások
valamennyi
mozzanatát,
szerteágazó
szem
-
lél
tetési
lehetőségekkel.
(Mozabook,
mozaweb,
moza
-
map, stb.)
E
programcsalád
nagyon
széleskörű
szemléltetést
tett
lehetővé.
A
projekt
teljes
időtartama
alatt
digitális
ok
ta
-
tá
si
szakértő
állt
a
tanárok
rendelkezésére,
annak
ér
-
de
kében
a
programok
használhatóságát,
betanítását
2
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
Mind a hat tanterem jobb és szebb lett.
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
se
gítsék. Ez a távoktatás bevezetésekor vált különösen hasznossá.
A
beszerzések
idején
2018-ban
még
nem
tudtuk,
hogy
2020
tavaszán
világ
-
jár
vány
robban
ki,
mely
hatással
volt
jelen
projekt
megvalósítására
is.
Nagy
sze
rencse
volt,
hogy
sikerült
olyan
digitális
tananyagokat
beszereznünk,
me
-
lyek
segítették
a
tanárokat
a
távoktatásban
felhasználható
digitális
tan
a
nya
-
gok elkészítésében.
A
projekt
e
fázisában
az
időközben
beérkező
eszközök
késéseit
tudták
ideig
-
le
nesen pótolni a digitális tananyagokkal.
Voltak
azonban
olyan
veszélyesebb
bemutató
kísérletek
is
melyeket
a
ok
ta
tó
-
cso
mag
részét
képező
applikációk
segítségével
veszélytelenül
sikerült
be
mu
-
tat
ni.
Tantermeink
felújítása,
korszerűsítése
során
valamennyi
tanterem
korszerű
LED
világítást
kapott,
minden
oktatótermünkben
interaktív
tábla
és
hang
-
rendszer
került
kiépítésre,
korszerűsödött
a
fűtés-hűtés
és
szellőző
rendszer
is.
Ebben
az
időben
szereztük
(és
mutattuk)
be
a
legfontosabb
él
mény
esz
kö
zö
-
ket,
a
planetáriumot,
a
VR
(virtuális
valóság)
eszközöket,
a
repülés
és
autó
ve
-
ze
tés
szimulátort,
a
kerékpár
szimulátort,
a
GeoDome-ot,
drón,
és
még
le
ga
-
lább 120 egyéb korszerű oktatástechnikai és demonstrációs eszközt.
Képeinken
az
iskolákban
nem
elérhető
néhány
kísérleti
anyag
eszköz
sze
re
-
pel.
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
A képviselők a
környezetvédelem oktatásának
játékos részeivel ismerkedtek,
Lendvai Mária tanárnő
segítségével.
Az egyik legnépszerűbb tárgy
a csillagászat volt, és annak
egyik eszköze a GeoDome.
Oktatóink Szűcs László és
Balogh Gábor voltak.
5
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
Érdemes
kiemelni,
hogy
a
fizikai
és
kémia
kísérletek
egy
részét
folyékony
nitrogénnel
végeztük.
A
folyékony
nitrogén
tá
ro
lása
különleges
körülményeket
és
különleges
tároló
eszközt
igényel.
Olyan
edényre
volt
szükség
mely
biztonságosan
moz
gat
ható.
A
folyékony
nitrogén
kezeléséhez,
átfejtéséhez
biztonsági
szabályok
betartására,
és
védőeszközökre
volt
szük
ség.
E
zek
nek
az
eszközöknek
a
szükségességét
igazolja,
hogy
nem
fordult
elő
baleset,
sem
a
diákok,
sem
a
tanárok
körében,
annak
ellenére,
hogy közvetlenül, tapasztalati úton is találkoztak a tanulók e különleges anyaggal.
Bár
a
közbeszerzés
elhúzódott,
kevés
eszközzel,
de
2018.
decemberében
megkezdtük
a
szolgáltatások
megvalósítását,
meg
-
nyi
tottuk
az
élményközpont
kapuit.
A
megnyitót
december
10-én
tartottuk
a
helyszínen
a
Tudomány
és
Művészetek
Házában.
Az
oktatás
a
tanrendnek
megfelelő
időben
órarend
szerint
működött.
Az
TIT
Élményközpont
naponta
120
fő
tanulót,
2-3
idő
sáv
-
ban,
azaz
összesen
maximum
napi
360
főt,
heti
1080
fő
tanulót
tudott
fogadni.
Nyaranta
két
egyenként
4
napos
tábort
szer
vez
-
tünk.
Tulajdonképpen
2019-ben
zavartalanul
megtartottuk
a
foglalkozásokat,
melyeket
több,
mint
20
ezer
résztvevő
látogatott.
Sokan
visszatérő
résztvevők
voltak,
volt
olyan
is
hogy
mindig
ugyan
az
a
két
osztály
látogatta
a
foglalkozásokat.
Volt
olyan
is,
a
mi
kor
mások jöttek.
4
Naponta 360 diák vesz részt az Élményközpont programjain
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
Érkezés
Robotika
Környezetvédelem
Kémia
Járműtechnika
Akusztika
Kriminalisztika
Biológia
10
Lezsák Sándornak
a parlament alelnökének, mint a TIT tagjának nem hivatalos látogatása a TIT Élményközpontban.
KONZORCIUMI MEGBESZÉLÉS
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
6
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
A
tavalyi
év
tavaszán
kitört
a
ko
ro
-
na
vírus
járvány,
ezért
2020.
már
ci
-
us
16-tól,
június
15-ig
táv
ok
ta
tás
-
ban
folytattuk
a
diákok
oktatását,
mert
ebben
az
időben
a
járvány
el
-
le
ni
védekezés
nem
tette
lehetővé
a jelenléti oktatást.
Tanáraink
ezeket
a
digitális
is
me
-
ret
terjesztésre
alkalmas
esz
kö
zö
-
ket
már
2019-ben
is
hasz
nál
ták,
így
a
járvány
kitörésekor
(rá
egy
évvel)
nem
okozott
nehézséget
az
átállás.
Egyhetes
felkészülést
kö
-
ve
tően
lép
csőzetesen
6,
majd
ké
-
sőbb
8
tárgy
oktatásával
el
kez
dő
-
dött
a
di
gi
tális
élményközpont
te
vé
-
keny
sé
ge
6-8
virtuális
tan
te
rem
-
ben.
A
tanulóknak
nem
okozott
ne
héz
-
séget
az
átállás,
egyre
emelkedő
lét
számmal
végül
1800
fő
re
giszt
-
rált
az
e-tantermekbe.
Ez
a
magas
létszám, minden reményünket felül
-
múlta.
A
tanulók
tevékenyégét
mutatta,
hogy
az
üzenőfalon
egyes
témák
nagy
érdeklődést
váltottak
ki.
Volt
ol
yan
téma,
melynél
napi
60-80
in
-
ter
akciót mértünk.
Júniusban
ismét
személyes
jelen
-
lét
tel
volt
megvalósítható
a
tábor
a
ta
nulók legnagyobb örömére.
Mivel
3
hónapig
nem
találkozhattak
a
ta
nu
lók
egymással,
ezért
kü
lö
nö
-
sen
lát
ható
volt
az
öröm,
hogy
is
-
mét
kö
zös
ségben
lehettek.
Sze
ren
-
csé
re
a
tábor
ideje
alatt
nem
ta
lál
-
koz
tunk
beteg
résztvevővel
így
a
jár
vány
ügyi
szabályok
betartása
mel
lett fer
tőzés sem fordult elő.
A
szeptember
7-én
újra
induló
sze
-
mé
lyes
oktatás
mindössze
csak
egy
hé
tig
tartott,
ugyanis
a
második
héten
már
az
iskolán
kívüli
e
se
mé
-
nyek,
vagy
az
utazással
járó
rend
ez
-
vé
nyek nem voltak megvalósíthatók.
Ekkor
is
digitális
programokat
ter
vez
-
tünk
és
indítottunk
el,
azzal
a
ta
pasz
-
ta
lattal
és
a
korábbihoz
képest
el
té
-
rés
sel,
hogy
a
tanítási
órákat
élőben
az
Élményközpont
egyik
terméből
ki
a
-
la
kított stú
dióból közvetítettük.
Ez
mindenképpen
jobban
hasonlít
a
je
lenléti
oktatáshoz,
mert
a
helyszín
is
is
merős
volt,
a
tanárok
is
láthatóak
vol
tak,
ez
nagyobb
érdeklődést
váltott
ki.
Az
e-tantermekben
így
megugrott
a
látogatottság 2200 főre.
Az
interaktivitás
és
a
nézettség
is
jelentősen
növekedett.
Tanáraink
szá
-
má
ra
a
kamera
előtti
tevékenyég
a
di
-
á
kok
hiánya
miatt
kezdetben
ne
héz
-
nek
tűnt,
de
hamar
túljutottak
a
kez
-
de
ti idegenkedésen.
A
Tanárok
hamar
felépítették
az
új
kre
atív
digitális
Élményközpont
prog
-
ram
ját,
sok-sok
újszerű
és
látványos
elem
mel bővitettük.
Eredményesek
voltak
a
ké
mia,
a
csil
-
la
gászat,
a
környezetvédelem,
a
ro
bo
-
t
ika,
a
járműtechnika,
a
fizika
és
az
akusz
tika
tantárgyak
újszerű
fog
lal
ko
-
zá
sai.
Hozzá
kell
tenni,
hogy
ilyen
jellegű
prog
ramok
megvalósítására
ezt
meg
-
e
lő
zően
soha
nem
került
sor
Ma
gyar
-
or
szágon.
Talán
a
régi
nevén
iskola
te
levízió,
vagy
manapság
a
nagy
nem
zetközi
ismeretátadó
televíziós
csa
tornák
egyes
műsoraihoz
ha
son
lít
-
hat
nánk
e
programok
alap
cél
ki
tű
zé
se
-
it
-
természetesen
“kicsiben”
és
jóval
sze
rényebb lehetőségekkel.
Egy,
a
8
foglalkoztatási
forma
közül
-
a
verseny
-,
melynek
távoktatásos
meg
valósítása
-
első
végig
gon
do
-
lás
ra
-
nem
tűnt
lehetségesnek.
A
jár
vány
ügyi
prognózisok
nem
tették
le
he
tővé
a
projektidő
alatt
egy
ilyen
ver
seny
személyes
részvétellel
való
meg
rendezését.
Végül,
találtunk
olyan
megoldást
olyan
saját
kreatív
feladatmegoldást
-
egy
egy
saját
készítésű
film,
5-10
per
ces
videoklip
elkészítését,
me
-
lyek
tartalma
a
szaktanárok
által
meg
adott
feladatok
és
megoldások
(kí
sérleti
bemutatók,
és
ma
gya
rá
za
-
ta
ik) rögzítéséből áll.
A
verseny
első
fordulója
egy
össze
-
tett
tesztből
és
egyéb
fe
la
da
tok
ból
álló
válogató
volt.
A
400
je
lent
ke
ző
-
ből
250
fő
adott
be
ér
té
kel
hető
meg
-
ol
dást.
Ebből
a
250
dol
go
z
atból
a
leg
jobb
kb.
70
dolgozat
ke
rült
ki
vá
-
lasztásra,
melyek
részt
ve
hettek
a
dön
tőn, ami a film
ké
szí
tés
ből állt.
A
gyerekek
segítsége
a
szülő,
test
-
vér
vagy
barát
volt,
és
nagyon
jól
ol
-
dották
meg
a
feladatot.
Sokkal
job
-
ban,
mint
amire
számítottunk.
Há
-
rom
korcsoportban
zajlott
a
verseny:
az
1
kcs.
a
kicsikből
állt
3-5.
osz
tály
-
ig,
a
2.
kcs.
a
6-8.
osztályosok
tá
bo
-
ra,
végül
a
3.
kcs.
a
középiskolás
ta
-
nu
lókból
álltak.
A
verseny
8
é
ves
től,
a
18
éves
korosztályig
tartott.
Ez
lé
-
nyegében
és
kis
túlzással
az
is
ko
-
lás
korú
tanulók
összessége,
mely
két
intézménytípust
is
magában
fog
-
lal.
A
tanárok
kiválasztották
tan
tár
gyan
-
ként
és
korcsoportonként
a
legjobb
3 tanulót.
Ezzel
párhuzamosan
nyil
vá
nos
ver
-
senyt
is
hirdettünk
a
kö
zön
ségdíj
el
-
é
rése
érdekében.
Ha
szü
lői
hoz
zá
-
já
rulást
kaptunk,
akkor
a
filmeket
be
mutattuk
a
TIT
él
mény
köz
pont
ol
-
dalán.
Kb.
40-45
film
került
be
mu
ta
-
tásra.
A
diákok
által
készített
filmek
ha
tal
-
mas
sikert
arattak.
Egy
kisvárosnyi
em
ber
kattintott
a
filmek
meg
te
kin
té
-
sé
re,
a
verseny
idején
30
ezren
néz
ték
meg.
Mára
már
sokkal
töb
-
ben.
A
lájkokkal
lehetett
szavazni.
A digitális e-tantermekben regisztráltak száma:
2.200 fő
A TIT digitális Élményközpont FB tagjainak száma:
400 fő,
Az élményközpont 250 db oktatófilmet készített, és
mutatott be, melynek átlagos nézettsége 70 fő/film.
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
Jó
val
800
fölött
volt
a
legtöbb
sza
va
zat
a
verseny
végén
történő
le
ol
va
sáskor.
A
fil
-
mek
fent
maradtak,
így
ma
már
a
lájkok
szá
ma magasabb.
Hatalmas
kampány
indult
a
szülők,
ba
rá
-
tok,
iskolák,
ismerősök
és
ismeretlenek
kö
zött a közönségdíj megszerzéséért.
Első
megközelítésben
úgy
tűnt,
hogy
az
fog
nyerni,
aki
eredményes
kampányt
tu
-
dott
szervezni.
Ami
igaznak
is
bizonyult,
ám
a
szakmai
végeredményt
is
tekintve,
meg
kellett
állapítani,
hogy
sok
esetben
a
szak
mai
bírálat
és
a
közönség
szavazata
egybeesett.
Így
a
közönség
szavazásnál
is fontos volt a minőség.
Elcsodálkoztunk
az
elkészített
videókon,
hogy
mennyi
ötlet,
ter
mé
szet
es
ség,
és
ismeret
jelent
meg
bennük.
A
ta
nu
lók
által
készített
videókon
nem
látszott
ké
szü
let
-
len
ség,
mesterkéltség,
át
gon
do
lat
lanság.
Csillagászat
tárgynál
a
kicsiknél
hasz
nálni
kellett
a
fantáziát,
de
szinte
át
sü
tött
a
képernyőn
a
csillagászat
iránti
ér
dek
lő
-
dés,
a
középiskolásoknál
meg-meg
vil
lant
az érdeklődésből táplálkozó tudás.
Profi
ismeretterjesztő
előadásokat
is
hall
-
hat
tunk-láthattunk.
A
kémiásoknál
na
gyon
ügyesen
megtervezett
bemutatóknál
sok
ki
egészítő
ismeretet,
tu
do
mány
tör
té
ne
ti
vo
natkozást
soroltak
fel,
mutattak
be
a
ver
senyzők.
Másik
tárgynál
a
környezetükben
ta
lál
ható
természet
részleteit
mutatták
be.
Kreatív,
érdekes,
szokatlan
megközelítés,
ter
mé
-
sze
tes
előadásmód
volt
a
jellemző.
Pl.
lát
-
hat
tunk
belvárosi
kertben
ma
dár
fészket
to
jásokkal,
de
láttunk
rovar
ho
telt
(darázs
-
ga
rázst),
gasztro-ma
gaz
in
nak
in
dult,
de
min
dent
megmutatott,
ami
kör
nye
zet
vé
de
-
lem,
táplálkozásbiológia.
Kü
lö
nö
sen
a
ki
-
csik
által
készített
csil
la
gá
sza
ti
fil
mek
a
képzelet
és
valóság
ha
tá
rait
fe
sze
gető
tar
ta
lommal készültek.
Sok
értékes
és
hasznos
ajándékot
kaptak
a
nyertesek,
melyek
között
voltak
tár
sas
-
já
tékok,
szakkönyvek,
kísérletező
kész
le
-
tek,
madárodúk,
mókus
odú,
denevérodú,
elek
tronikai
eszközök,
távcsövek
csil
la
gá
-
sza
ti térképek, robotok, stb.
Minden
versenyen
résztvevő
az
Emléklap
mel
lé
kapott
egy-egy
versenyuszoda
és
él
ményfürdő belépőt.
A
közönségdíj,
melyből
minden
kor
cso
-
port
győztese
kapott
egy-egy
30
ezer
fo-
ri
ntos
Decathlon
vásárlási
utalványt.
A
bol
dog
nyertesek
egy-egy
héliumos
lufit
is
ha
zavihettek a díjátadó ünnepségről.
A
közönségdíj
és
a
tárgyjutalmak
ün
ne
pé
-
lyes
átadására
a
dobogós
tanulók,
a
ta
ná
-
rok
és
a
szülők
jelenlétében
június
10-én
14
órai
kezdettel
kerül
sor
a
TIT
szék
-
házában.
A
díjakat
Dr.
Szeberényi
Gyula
Ta
-
más
alpolgármester
és
az
érintett
szak
tanterem
tanára
adta
át
a
leg
-
job
baknak.
A
díjátadó
eseményre
a
dobogós
he
-
lye
zett
tanulók
kaptak
személyre
szó
ló meghívást.
Akik
a
versenyben
részt
vettek,
és
nem
értek
el
dobogós
he
lye
zést,
ők
is
kaptak
emléklapot,
és
egy-egy
él
-
mény
fürdő
és
ver
seny
uszoda
be
lé
-
pőt,
melyeket
külön
juttatunk
el
ré
-
szük
re.
A
projekt
vége
felé,
már
látható
volt,
hogy
a
tanulók
ha
tal
mas
tudásanyag
birtokába
jutottak
az
Él
mény
központ
közel
3
éve
alatt,
s
az
elkészített
fil
-
mek
érdekesek,
öt
le
te
sek,
színesek,
tar
talmasak voltak.
Nehéz
objektív
módon
megvonni
e
há
rom
év
mérlegét,
mert
az
élmény
is
már
önmagában
szubjektív
ka
te
-
gó
ria.
Annyi
azonban
biznyos,
hogy
az
el
múlt
20
évben,
de
elötte
sem
volt
eh
hez
fogható
a
ter
mé
szet
tu
do
-
má
nyo
kat
népszerüsítő
program.
Az
él
mény
pedagógiai
módszerek
ha
tal
-
mas
próbája
volt
ez,
több
mint
húsz
-
e
zer
diák
részvételével.
Be
bi
zo
nyo
-
so
dott,
hogy
a
digitális
élmény
át
a
-
dás
nak
helye
és
szerepe
van
és
lesz
a
korszerű
tanulás-módszertan
esz
-
köz
tá
rá
ban.
Bebizonyosodott,
hogy
az
érdek
lő
-
dés
felkelthető,
és
fejleszthető
a
ter
-
mé
szet
tudományok
terén
is
bármely
meg
célzott korosztály esetében.
A
gyerekek
örömmel
vettek
részt
a
programokon,
ha
nem
jöhettek
bün
-
te
tésként
élték
meg.
A
spontán
ér
-
dek
lődés
és
a
rácsodálkozás
jel
le
-
mez
te
a
látványos
jelenségek
be
mu
-
ta
tását,
mely
egyszersmind
a
ma
-
gya
rázat,
az
okok
megértésének
ku
-
ta
tá
sának
és
értelmézésének
ki
fogy
-
ha
tatlan igé
nyé
vel párosult.
Meg
győ
ző
désünk,
hogy
a
tanulók
élet
re
szó
ló
élményeket
szereztek,
sokan
itt
szerették
meg
a
választott
tár
gyat,
mely
nyomokat
hagyott
a
ta
-
nu
lási
fo
lya
mat
palettáján,
és
akár
a
jövőbeni
ta
n
ulás
irányát
is
kijelölte.
Vé
gül
is,
ez
volt
a
rövid
és
hosszú
tá
-
vú célunk is.
Az
iskolák
tanulói
jó
érzésekkel
élték
meg
a
ta
pasz
talati
alapú,
sokszínű
ér
dekes
is
meretterjesztést
(környe
-
ze
t
vé
de
lem,
csillagászat,
robotika,
kri
m
i
na
lisz
tika,
stb.),
melyek
nem
ér
-
hetők el a hagyományos iskolákban.
Mindenki
szeretné,
a
tanárok,
di
á
-
kok,
szülők,
ha
e
program
ebben
szel
lem
ben folytatódhatna tovább.
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
Megérkezett a GEODOME
Amerikából
Épül a
Planetárium
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
Nyáron meghívtuk a
sajtót és az
önkormányzati képviselőket
Vendégeink voltak
3
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
Sikó Dezső
Mihálka Jenő és Brenyó Zsóka
Lendvai Mária
Drahos Gábor
A STUDIÓ KIALAKÍTÁSA ÉS A FILMFELVÉTELEK ELŐKÉSZÍTÉSE
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
Kamera és hangpróba
Méhes Tamás
Kis Zsuzsanna
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
Akusztika
Rab Attila és Szénási Pál
Tóth Viktor
Csillagászat
Sikó Dezső tanár úr a fény
terjedési sebességét állapítja
meg egy mikrohullámú sütő
és egy tábla csokoládé
segítségével.
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
Papp Klaudia
Balogh Gábor és Szűcs László
A KÉMIA FOGLALKOZÁSOK ÉS KÍSÉRLETEK
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
Mikulás idején is volt kémia adás hógömböt és egyéb ünnepi
ajándékokat készítettek nagyszerű kémia tanáraink - Brenyó
Zsóka és Mihálka Jenő.
A kémia órák jellegzetessége az volt, hogy otthon is, a
konyhában is megismételhető veszélytelen kísérletek
sorozatából állt. Később, amikor a diákok maguk
mutattak be kísérleteket láthattuk, hogy ezek közül a
lávalámpa, hógömb, és a Fáraó kígyója kísérletek
voltak a legnépszerűbbek.
8
A VERSENY EREDMÉNYHIRDETÉSE
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
11
A zárórendezvény
A záróeseményen
először
dr. Szeberényi Gyula
Tamás Kecskemét
MJV
alpolgármestere
méltatta a projekt
eredményeit.
Alsó képünkön
Szabics István
a TIT megyei
igazgatója
a projekt szakmai
vezetője
számolt be
az elmúlt 3 év
történéseiről.
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
BÁCS-KISKUN MEGYEI TUDOMÁNYOS ISMERETTERJESZTŐ TÁRSULAT - KECSKEMÉT
Arany Tünde
Ázsóth Ilona
Balda Beatrix
Balogh Rita
Balogh Gábor
Barta Zsuzsa
Bozó Csaba
Budayné Túri Andrea
Cseh Lajos
Drahos Gábor
Geigerné Kovács Viktória
Gilyán Erika
Hadházy Zsófi
Halász Gergely
Herczendorfer Péter
Horváth Tibor
Juhászné Rigó Zita
Kasza Kovács Klára
Kiss Zsoltné
Kollárné Cséplő Gabriella
Korbélyné Oroszi Brigitta
Lencse Kadicsa
Lendvai Mária
Martinusz Dávid
Brenyó Zsóka és Mihálka Jenő
Nagy Géza
Nagyné Szabó Klára
Palotai András
és robotépítő munkatársai
Papp Klaudia
Pethő Károly
Sallai Szilvia
Sándor Zoltán
Sári Zoltán
Sárköziné Megyesi Mária
Schnell Kálmánné
Sikó Dezső
Szalai Péter
Szűcs László
Szabó Zoltán Róbert "TOPI"
Szabóné Ronkó Erzsébet
Szénási Pál Bertalan és Rab Attila
Tímári Attila
és a világbajnok járműépítők
Tóth Viktor
Trombitás Péter
Vígh Norbert
Vígh Norbertné
Szakmai megvalósítók
A projekt vezetői, munkatársai
A projektmenedzser:
Fischer Róbertné
A projekt pénzügyi vezető:
Marton Henriett
A projekt szakmai vezető:
Szabics István
A szakmai asszisztens:
Kis Zsuzsanna
A szakmai munkatárs:
Méhes Tamás
Konzorciumi tagintézmény vezetője:
Szemereyné Pataki Klaudia polgármester és dr. Balogh Zoltán osztályvezető
Külsős szakmai munkatársak: Győrfi Róbert és Pósfainé dr. Bakota Éva