Ismeretterjesztés a köznevelés
fejlesztéséért
Célcsoport: az óvodai nevelésben résztvevő gyermekek,a köznevelésben résztvevő gyermekek, tanulók: alap-
és középfokú oktatásban részt vevők, különösen a szociokulturális hátrányokkal érintettek, életkorukhoz
képest alulteljesítők.
A kulturális intézmények fontos szerepet játszanak abban, hogy a nevelési-oktatási intézmények tanulói számára nem
formális és informális, tanórán kívüli tanulási alkalmakat biztosítsanak.
A konstrukció célja: A konstrukció célja, hogy támogassa a nevelési-oktatási intézmények tanulóinak és az óvodás
gyermekek óvodai foglalkozáson kívüli kompetenciafejlesztését, ismeret- és tudásgyarapítását, az olyan nem formális
és informális tanulási alkalmakkal, melyeket kulturális intézmények valósítanak meg számukra. A kulturális intézmé-
nyek által megvalósított, a formális oktatást támogató és kiegészítő kulturális nevelés jelentős szerepet játszik a gyer-
mekek személyiségfejlődésében és képességeik kibontakoztatásában, innovatív gondolkodásmódjuk kialakításában:
felszínre hozzák a gyermekekben rejlő kreativitást, növelik önbizalmukat, kapcsolatteremtő, önkifejező, problémameg-
oldó és konfliktuskezelő képességüket, aktivitásukat és erősítik motiváltságukat. Emellett a konstrukció hozzá kíván
járulni a területi egyenlőtlenségek és a szociokulturális hátrányok csökkentéséhez, valamint további átfogó cél a kultu-
rális intézmények által nyújtott kínálat bővítése, az alapellátás fejlesztése a nevelési-oktatási intézmények igényei
szerint. A konstrukcióval elérni kívánt részcélok: a nevelési-oktatási és a kulturális intézmények, szervezetek közötti
partnerség (együttműködés) erősítése a nevelési-oktatási intézmények igényeinek megfelelően, a köznevelésben
résztvevő tanulók és az óvodai nevelésben résztvevő gyermekek,
tudásának és
készségeinek
fejlesztése nem
formális és
informális tanulási
eszközökkel.
A Magyarországon működő közel 4.000 könyvtár, a minden településen elérhető művelődési házak (közművelődési
intézmények) és közművelődési közösségi színterek, valamint közel 850 muzeális intézmény meghatározó jelentőségű
a kulturális alapellátás biztosításában, de ezen intézményi kör alkalmas az Emberi Erőforrások Minisztériuma kompeten-
ciakörébe tartozó egyéb humán szolgáltatások kiegészítésére, céljainak támogatására is. Magyarországon jelentős az
alapkészségek terén gyengén teljesítők aránya, és a tanulók társadalmi-gazdasági háttere jelentősen befolyásolja a tel-
jesítményüket. A tanulók átlagos teljesítménye az alapkészségek terén az OECD 2012. évi nemzetközi tanulói teljesít-
ménymérése (PISA-felmérés) alapján az uniós átlag alatt volt, és nőtt a gyengén teljesítők aránya 2009 és 2012 között.
A végzettség nélküli iskolaelhagyók aránya 11,8 %, mely csökkentendő.
A kulturális intézmények küldetésük, így a TIT is társadalmi szerepvállalásuk okán, sokoldalú szolgáltatásaik és komplex
tevékenységrendszerük révén hatékony eszközei a különböző társadalmi háttérrel rendelkező gyermekek és fiatalok
integrációja megvalósításának.