Szabadszállási
Tudástár
Tini Tanoda
Köszöntő
Köszöntjük a Szabadszállási Tudástár Tini Tanoda honlapján!
E
helyen
szeretnénk
bemutatni
tanodánk
terveit
te
vé
keny
ségét,
eredményeit,
és
mindazokat
a
reményeink
szerint
érdekes
és
hasznos
programokat,
melyeket
együt
tesen
a
más
kapcsolódó
tanodákkal
ígyekezünk
megvalósítani,
olymódon,
hogy
tagjaink,
résztvevőink
ön
kén
-
tesen, és örömmel vegyenek azokon részt.
E
honlap
egyben
kommunikációs,
főleg
információs
felület
felület
tagjaink
számára,
de
főként
a
kivülálló,
a
nyilvánosság
számára
is
ad
bepillantást a tanoda szerteágazó tevékenységébe.
Mi is a tanoda?
"Tanoda-típusú
programok
több
mint
tíz
éve
működnek
Magyarországon.
A
kezdetben
civil
szervezetek
által
életre
hívott
kezdeményezések
a magyar közoktatás által „elhanyagolt” tanulói réteg, a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók, támogatására jöttek létre.
A
2005-ben
kiadott,
a
tanodák
szervezését
szolgáló
módszertani
segédanyag
meghatározása
értelmében
a
tanoda
„olyan
intézmény,
amely
iskolán
kívüli
foglalkozás
keretében
a
halmozottan
hátrányos
helyzetű
tanulók,
közülük
is
főként
a
hátrányos
megkülönböztetés
miatt
még
nehezebb
helyzetben
lévő
romák
iskolai
sikerességét,
továbbtanulását
kívánja
elősegíteni,
ezáltal
javítva
későbbi
esélyeiket
a
munkaerőpiacon való érvényesülésre és a társadalmi integrációra.”
A
tanoda
törvényi
meghatározása,
az
1993.
évi
LXXIX.
Közoktatási
törvény
2003.
szeptember
1-jétől
hatályos
95.
§
(1)
m)
pontja
szerint,
az
oktatási
miniszter
közoktatás-fejlesztéssel
kapcsolatos
feladata
közé
tartozik
„a
hátrányos
helyzetű
tanulók
iskolai
sikerességét
segítő
iskolán kívüli foglakozása (tanoda)” kidolgoztatása, elterjedésének támogatása is.
A
tanodaprogram
alapkoncepciójának
kidolgozói
szerint,
e
törvényi
szabályozással
összhangban,
a
tanodák
hármas
célt
tűznek
ki
maguk
elé.
Egyrészt,
megpróbálnak
hozzájárulni
tanulóik
iskolai
sikerességéhez
–
képességeik
kibontakoztatása
által,
másrészt,
megpróbálják
csökkenteni
a
szociális
hátrányokból
fakadó
nehézségeiket,
valamint
segítik
megőrizni
az
otthoni
kultúra
értékeit,
azaz
erősítik
a
programban
résztvevő
gyermekek
kulturális
identitását.(...)"
A
tanoda-típusú
intézmények
működésének,
tevékenységének
elemzése
Kutatási
beszámoló
-
Szerkesztette:
Németh
Szilvia